Nawigacja

Gabinet medycyny szkolnej

CUKRZYCA U DZIECI

Choroba związana z brakiem insuliny. Insulina musi być podawana z zewnątrz w tym wypadku poprzez pompę insulinową lub iniekcję.

Podana insulina OBNIŻA poziom cukru we krwi. Posiłek lub słodki napój (sok) podwyższa poziom cukru.

Cukier mierzymy glukometrem, który każde dziecko ma przy sobie zawsze.

Prawidłowy (bezpieczny) poziom cukru: 80-160 mg%
Cukier, przy którym dziecko chore na cukrzycę musi bezwzględnie zareagować: 60 mg% i mniej (zbyt niski poziom cukru).

STAN ZAGROŻENIA WYMAGAJĄCY REAKCJI TO ZBYT NISKI POZIOM CUKRU.

Najczęstsze objawy:

  •   Nietypowe zachowanie dziecka: niepokój, brak zdolności jasnego myślenia, niewytłumaczalny smutek, agresja, problemy z mową, zblednięcie, nadmierna potliwość, drżenie rąk, brak siły.

Każde dziecko ma "swoje" objawy zbyt niskiego poziomu cukru i prawie zawsze potrafi je rozpoznać i zgłosić.

CO NALEŻY ZROBIĆ W PRZYPADKU, GDY DZIECKO CZUJE, ZE MA NISKI CUKIER?

1.       Powinno usiąść, nie przemieszczać się (nie wolno dziecka zostawić samego).

2.       Wezwać p. Pielęgniarkę. Zmierzyć poziom cukru, jeśli ma ze sobą glukometr.

3.       W przypadku cukru poniżej 70 mg% dziecko powinno wypić glukozę lub zjeść batona lub wypić sok.

4.       Wykonać telefon do rodzica.

UTRATA PRZYTOMNOŚCI - ZDARZA SIĘ BARDZO RZADKO na skutek bardzo niskiego poziomu cukru.

  • ·         BEZWZGLĘDNIE WEZWAĆ P. PIELĘGNIARKĘ Z GLUKAGONEM (W LODÓWCE W GABINECIE PIELĘGNIARSKIM).
  • ·         ZADZWONIĆ PO POGOTOWIE I DO RODZICA.

 

HIPERGLIKEMIA - podwyższony poziom cukru, ponad 160 mg%, nie stanowi zagrożenia, wymaga reakcji po kontakcie dziecka z rodzicem.

 

BARDZO WAŻNE!!

Dziecko musi mieć zawsze przy sobie płynną glukozę, sok lub cukier!

Dziecko musi mieć możliwość zmierzenia cukru, zjedzenia dodatkowego posiłku, skontaktowania się z rodzicem.